Vanaf april 2015 ben ik gecertificeerd voor het werken met : “Nederlands ondersteund Met Gebaren” (NMG1)
Zowel kinderen met een auditieve beperking (gehoor) als kinderen met een spraak/taal ontwikkelingsachterstand of stoornis (TOS) zijn gebaat met gesproken taal ondersteund door gebaren. Maar ook kinderen waarbij dit niet speelt vinden het leuk om mee te doen.
de eenvoudige basis gebaren ondersteunen en visualiseren wat er wordt gezegd. Zo wordt communicatie makkelijker. kinderen zijn bewegelijke wezentjes. ze gebruiken hun lijfje graag bij alles dus ook met communiceren. daarom pakken kinderen dit ook snel op. Veel thema liedjes worden gedaan met de bijbehorende gebaren. Veel daarvan zijn heel natuurlijk en vaak ook gebaren die ouders al met hun kindjes doen.. Omdat alle kindjes de gebaren mee kunnen doen tijdens de liedjes, en ook tijdens het vertellen/ voorlezen de gebaren zien. kunnen kindjes al jong met elkaar communiceren. Ook al blijft de spraak nog wat achter. Dit geeft een kind een goed gevoel. Het kan zich duidelijk maken en wordt begrepen.
Ook kinderen met druk, temperamentvol gedrag en weinig “zitvlees” blijven langer geconcentreerd tijdens bijvoorbeeld het voorlezen.. Rustige en actieve momenten worden afgewisseld. Omdat er veel gebruik wordt gemaakt van de ruimte en beweging ook tijdens zingen en thema activiteiten kunnen kinderen tussendoor ook goed meedoen met wat rustigere activiteiten.
Daarbij helpt de duidelijke structuur van de dagritme kaarten.
Mocht u denken dat uw kindje deze extra ondersteuning zou kunnen helpen, neemt u dan contact met mij op. Dan kunnen we kijken naar de mogelijkheden